Wat zeggen de kleuren van jouw website de bezoekers? door Fidel Lopes - 27 mei 2016

En vooral, is dit ook wat jij wil dat jouw website de bezoeker zegt? Roze staat theoretisch bekend als een romantische en een vrouwelijke kleur. Tevens staat roze ook voor warmte, liefde en rust. Wanneer jij bijvoorbeeld een Beer&Burger hebt snap je al direct dat de kleur roze niet de beste kleur is voor jouw website…

Webdesigners kiezen kleuren van een website op basis van gevoel, eigen voorkeur of associaties die zij hebben bij een opdracht. Naast deze drie “zachte” onderdelen is er ook 1 “harde” en dat is de –wetenschappelijke- theorie. Deze theorie geeft aan dat gebruikte kleuren een belangrijke impact op de bezoekers van je website kunnen hebben. De associatie en het gevoel die een websitebezoeker met jouw website heeft wordt voor een heel groot gedeelte bepaald door de kleurstelling van jouw website. In Letstart kan jij de kleuren van jouw website aanpassen naar jouw eigen wensen maar probeer rekening te houden met de theorie die wij benoemen in dit artikel..

Een goede eerste indruk geven

Het is online niet anders dan offline, non-verbale communicatie is een belangrijk onderdeel van een indruk die jij krijgt van iemand. Deze gedachte moet je online ook doorzetten. De gekozen kleuren van jouw Letstart website hebben een belangrijke invloed op het gevoel dat een bezoeker bij jouw website krijgt en daarom kan je er goed aan doen om dit in jouw voordeel te laten werken. Het nadenken over de kleurstelling die je wilt gaan gebruiken in jouw website is wijs om te doen voordat je begint met het bouwen van jouw website. Waarom? Vaak kies je een kleur welke de rode draad vormt in al jouw uitingen zoals jouw visitekaarten, flyers en autobestickering. Wanneer je namelijk opeens de kleur van jouw website verandert (bijvoorbeeld na het lezen van dit blog, sorry dan;)) dan kunnen de rest van jouw uitingen niet achterblijven want een tegenstrijdige kleurstelling zorgt ervoor dat jouw klanten en websitebezoekers in de war raken wat snel kan leiden tot weglopen of wegklikken.
Belangrijk is dus om meteen in het begin van het bouwtraject rekening te houden met de basiskleur die correspondeert met het gevoel dat jij wilt dat jouw websitebezoekers krijgen wanneer ze jouw Letstart website bezoeken.

De theorie; psychologische kleurassociaties

Hieronder geef ik een overzicht van de belangrijkste associaties per kleur:

  • Rood: Rood staat voor energie, moed, kracht, opwinding en warmte. Doordat rood de eigenschap heeft dichterbij te lijken dan de kleur daadwerkelijk is, weet deze kleur de aandacht te grijpen op jouw website. Daarnaast schijnt het zo te zijn dat de kleur rood een echt lichamelijk effect heeft: het verhoogt de hartslag waardoor de tijd sneller lijkt te gaan. Deze eigenschap zorgt ervoor dat mensen sneller actie ondernemen. Let op; deze actie kan ook wegklikken zijn omdat wat ze zien niet bevalt of niet is wat ze nodig denken te hebben.
  • Blauw: blauw is de intellectuele kleur welke staat voor betrouwbaarheid, effectiviteit, loyaliteit en oprechtheid. Blauw is een kleur die, in tegenstelling tot het lichamelijke effect van rood, een mentaal effect heeft. Een wat donker blauw stimuleert helder denken bij jouw websitebezoekers, terwijl een lichte blauw de concentratie bevordert. Het is vast geen toeval dat de twee grootste webshops van Nederland (Bol.com en Coolblue.nl) blauw zijn?
  • Geel: jeugdig en optimistisch is wat de kleur geel uitstraalt. Geel wordt ook in verband gebracht met zelfvertrouwen, creativiteit en vriendelijkheid. Geel is wel een moeilijke kleur want teveel geel in jouw website kan ervoor zorgen dat deze ongerustheid en bezorgdheid gaat uitstralen.
  • Groen: groen is de kleur van balans, verfrissing, herstel, gezondheid, evenwicht, milieuvriendelijkheid, gerustheid en vrede. Zoals je ziet kan je met groen weinig misdoen voor de associatie van de website bezoeker. Wel is het best ingewikkeld om de kleur groen leuk verwerkt te krijgen in een website. Doordat groen middenin het kleurenspectrum voorkomt is deze het makkelijkst door je ogen te verwerken en zal het niet snel druk ogen met de kleur groen.
  • Paars: paars staat voor rust en wordt vaak geassocieerd met luxe, visie, kwaliteit en waarheid. Bij veel gebruik kan paars ervoor zorgen dat er langer over keuzes wordt nagedacht, is dat wat je wilt op jouw website of wil je dat mensen snel reageren of kiezen?
  • Oranje: oranje staat voor warmte, passie, veiligheid en plezier. Tevens roept deze kleur de associatie op met eten, voor een eettent is dit dus de ideale kleur. Ook weer geen toeval dat de grootste eetbestelsite (thuisbezorgd.nl) oranje is!
  • Roze: zoals al in de inleiding geschreven wordt roze gezien als een romantische en vrouwelijke kleur. Roze staat ook voor liefde, warmte en rust. Roze is een kleur die een fysiek effect met zich meebrengt wat zeer rustgevend is. Groot nadeel hiervan is dat het helemaal niet stimulerend is waardoor roze niet aanspoort tot actie bij jouw websitebezoeker.
  • Grijs: grijs is een erg neutrale kleur, deze kleur brengt weinig associaties met zich mee. Pas wel op want door teveel grijs te gebruiken in jouw website kan deze deprimerend overkomen en dat is het laatste gevoel wat je wilt dat bezoekers van jouw website krijgen.
  • Bruin: warmte, hulp, eerlijkheid en betrouwbaarheid straalt de kleur bruin uit. Toch zien we weinig websites die het aandurven om met bruintinten te werken in hun website. Veel mensen denken bij bruin toch al snel aan de minder smakelijke dingen op de wereld.
  • Zwart: zwart is de meest krachtige kleur (zwart is niet echt een kleur maar in dit geval wel) uit het palet en staat voor wijsheid, veiligheid, aantrekkingskracht en efficiëntie. Vaak wordt zwart gebruikt in de wat luxere websites.
  • Wit: wit staat voor hygiëne, helderheid, zuiverheid en eenvoud. Wit zorgt tevens voor een gevoel van ruimte. Een witte kleurstelling zorgt ervoor dat je website er fris, ruimtelijk en verzorgd uitziet.

Kleurvoorkeuren van mannen en vrouwen

Heel leuk die theorie van de kleuren maar iedereen heeft ook een favoriete kleur natuurlijk en of deze kleur nou luxe, kalmte of juist balans uitstraalt doet hier niet terzake. Dus naast de keuze van de basiskleur van jouw Letstart website is het belangrijk ook een beetje rekening te houden met de favoriete kleuren van mensen. Onderstaande afbeelding toont de resultaten van “the Colour Assignment”-onderzoek van proffesor Joe Hallock over de favoriete kleuren van mannen ten opzichte van vrouwen. Doe hier ook jouw voordeel mee! Bestaat jouw doelgroep uit voornamelijk vrouwen dan is het slim om de kleur paars terug te laten komen, deze kleur schrikt mannen wellicht een beetje af.

Wat zeggen de kleuren van jouw website de bezoekers? afbeelding 2

Een goede combinatie van kleuren zorgt ervoor dat jouw website als prettig wordt en draagt bij aan de overzichtelijkheid van jouw website. Kortom, gebruik kleuren in jouw voordeel om het maximale resultaat uit je Letstart website te halen.

Gerelateerde blogposts
die je misschien interessant vindt.
Over Fidel Lopes
Fidel Lopes

Als partner binnen Letstart is Fidel erg gesteld op blije klanten, cijfertjes en statistieken. Hij weet een fijne balans te vinden tussen de menselijke kant en de zakelijke kant van een project. Hij bewaart het overzicht en ondersteunt de klanten en medewerkers van Letstart waar nodig.

Meteen starten.

Wil je ook gebruik maken van de krachtigste oplossing om zelf je site te bouwen? Meld je dan meteen aan, je kunt het op elk moment weer stopzetten!

Of meld je eenvoudig aan met je Social Media account.

Als je op aanmelden klikt ga je akkoord met onze algemene voorwaarden