Waarom sta ik zo laag in Google met mijn website? door Fidel Lopes - 9 mei 2016

Je hebt jouw Letstart website helemaal naar wens gemaakt in ons systeem en hebt deze online gezet. Nu hoop je natuurlijk dat jij met jouw website hoger in de Google ranking komt te staan dan jouw directe concurrenten want de kans bestaat dat wanneer je niet op de eerste pagina staat de bezoekersaantallen zullen tegenvallen. Minder bezoekers betekent waarschijnlijk ook minder omzet, bezoekers in jouw winkel of op jouw event. Maar wat is de reden dat jouw website niet hoog in Google staat?

De lijst met mogelijke redenen hiervoor is eindeloos. Door het gebruik van Letstart weet jij zeker dat de code van jouw website volledig voldoet aan de eisen van zoekmachines zoals Google. Daarnaast zorgen wij voor een sitemap die geschikt is om door de zoekmachines worden lezen om de structuur van jouw website te herkennen. Je kunt deze aanmelden bij Google Search Console om meer informatie te krijgen over je indexering. Hieronder enkele mogelijke redenen waar jij zelf invloed op hebt;

1. Niet relevant genoeg voor de zoekterm

Dit klinkt als een open deur maar toch zien velen deze reden vaak over het hoofd. Zoekmachines zoals Google zijn heel slim. Met een zogenaamd algoritme zorgen zij er altijd voor dat de gebruiker (diegene die op Google zoekt) zo goed mogelijk wordt geholpen. Dit doen ze bijvoorbeeld door het meest relevante onderwerp bovenaan in de ranking te plaatsen. Wanneer iemand bijvoorbeeld zoekt op “chocolade muffins” en jij hebt een cupcake bakkerij maar verkoopt ook chocolade muffins dan is het zeer belangrijk om dit zoekwoord ook te vermelden op jouw website. Wanneer er op jouw website niets over deze chocolade muffins wordt verteld dan zal Google jouw website ook niet als antwoord geven op die zoekvraag in de zoekmachine. Daarnaast zijn er enkele regels die zoekmachnines zoals Google stellen aan kwalitatief goede pagina’s want alleen het woordje chocolade muffins op jouw website zetten zorgt er niet direct voor dat deze op plek 1 in Google komt te staan. Eén van de belangrijkste eisen van een goed gevonden website is dat deze pagina’s bevat met minimaal 400 woorden. Probeer dus wat te vertellen over deze chocolade muffins, wat maakt ze zo lekker en waarom zou iemand deze bij jou moeten kopen? Wanneer jouw teksten op de website de zoekvraag in Google beter beantwoorden dan jouw concurrentie zal dit geen belemmering moeten zijn voor een lagere zoekmachine positie.

2. Mobielgeschiktheid van jouw website

Sinds april 2015 houdt Google (goed voor meer dan 95% van de zoekvragen op internet) rekening in zijn ranking met het feit of een website mobielgeschikt (responsive) is. Wanneer dit het geval is krijgt jouw website een mobielgeschikt label in de resultaten op de mobiele apparaten;

Waarom sta ik zo laag in Google met mijn website? afbeelding 2

De websites die gebouwd worden in Letstart zijn altijd automatisch volledig mobielgeschikt en krijgen dus dit label in de resultaten en scoren ook beter op dit gebied dan de websites die dit niet zijn. Wanneer jij specifieke redenen hebt waarom je niet wilt dat jouw website mobielgeschikt is kan je dit uitzetten in de instellingen van jouw website. De reden waarom Google websites beloont die mobielgeschikt zijn heb ik al eerder genoemd in dit artikel; de zoekmachines willen de zoeker een zo goed mogelijk antwoord geven. Naast dat deze relevant moet zijn moet deze ook goed te lezen kunnen zijn. Een niet-mobiele website bekijken op een mobiel apparaat is verre van gebruiksvriendelijk. Wanneer je wel eens een niet mobiele website hebt bezocht op jouw telefoon weet je precies waar ik het over heb.

3. Minder authoriteit dan de concurrentie

Een belangrijk onderdeel voor een goede zoekmachine positie is authoriteit. Tegelijkertijd is dit ook meteen een moeilijk te beïnvloeden punt. Hoe krijg je een hoge autoriteit in Google? In de ideale situatie zorg je ervoor dat andere websites linken naar jouw website, maar dit zullen ze natuurlijk alleen doen wanneer jouw website goede en relevante informatie geeft. Welke website naar jouw website linkt is hier ook heel erg belangrijk, een website met een hoge authoriteit die linkt naar jouw website zorgt ervoor dat deze link heel veel waarde heeft. Een voorbeeld; je kan beter een link hebben naar jouw website van bijvoorbeeld nu.nl dan 25 links van bevriende bedrijven. Om bij dit laatste ook meteen te blijven: wat je vaak ziet is dat bedrijf A linkt naar bedrijf B en vice versa met de gedachte 'dan hebben we allebei een link naar onze website' maar dat is vaak zinloos. De reden dat dit –tegenwoordig- geen waarde meer heeft is dat Google de inkomende- en uitgaande link tegen elkaar wegstreept, plus 1 en min 1 maakt weer 0…

4. Een slechtere gebruikerservaring in jouw website

Hoe bezoekers jouw website ervaren is van belang voor een zoekmachine zoals Google. Is jouw website bijvoorbeeld traag, ingewikkeld of zelfs irritant voor de bezoeker dan zal Google je straffen door jouw website lager in de ranking te zetten. De servers van Letstart zorgen er samen met enkele andere noviteiten die zijn ingebouwd voor dat in de basis jouw website altijd snel is. Er zijn echter enkele dingen die ervoor kunnen zorgen dat jouw website traag wordt en slechter scoort in Google. Denk hierbij aan hele grote foto’s invoegen in de pagina’s of externe scripts laden vanuit andere websites.

5. verschillende resultaten per persoon

Heel belangrijk om rekening mee te houden is dat zoekresultaten per persoon kunnen verschillen. De reden is dat Google de resultaten aanpast op basis van diverse persoonlijke factoren zoals jouw zoekgeschiedenis (eerder bezochte websites staan hoger dan nieuwe), de plaats waar vandaan je zoekt (waarom moet een kapper uit Roermond getoond worden als jij in Tiel woont?) Op basis van dit soort onderdelen bepaalt Google bijvoorbeeld dat de website van Bakkerij de bruine boterham voor mij hoger dient te staan in de resultaten dan die van Bakkerij Brakenhoff, terwijl dat voor jou precies andersom kan zijn.

6. Je hebt straf!

Een 'Google penalty' krijg je niet zomaar maar Google is onverbiddelijk om deze uit te delen aan jou wanneer jij je niet aan regels van Google hebt gehouden. Een straf van Google kan ervoor zorgen dat je een tijdelijke uitsluiting of devaluatie van jouw google positie krijgt. Deze straf krijg je bijvoorbeeld wanneer Google er achter komt dat de teksten die op jouw website staan niet uniek zijn (gekopieerd van een ander), wanneer je juist overdreven vaak een specifiek woord op jouw website hebt staan –vaak doen mensen dit om beter gevonden te worden, jammer genoeg werkt dit dus averechts- of dat er teksten verborgen staan op de pagina. Dit zijn dan teksten die wel in de code staan maar voor de gebruiker niet te zien zijn omdat dit bijvoorbeeld witte letters op een witte achtergrond zijn.

Scoort jouw website qua SEO niet helemaal naar wens en vermoed je dat 1 van bovenstaande punten aan de orde kan zijn dan is het wijs om te zorgen dat deze wordt verholpen. Google zal met enige tijd (heb geduld, dit merk je niet binnen een paar dagen) wellicht verbetering zien. Mocht dit niet het geval zijn dan is het wellicht wijs om een gespecialiseerd bedrijf te zoeken die jou hiermee kan ondersteunen.

Gerelateerde blogposts
die je misschien interessant vindt.
Over Fidel Lopes
Fidel Lopes

Als partner binnen Letstart is Fidel erg gesteld op blije klanten, cijfertjes en statistieken. Hij weet een fijne balans te vinden tussen de menselijke kant en de zakelijke kant van een project. Hij bewaart het overzicht en ondersteunt de klanten en medewerkers van Letstart waar nodig.

Meteen starten.

Wil je ook gebruik maken van de krachtigste oplossing om zelf je site te bouwen? Meld je dan meteen aan, je kunt het op elk moment weer stopzetten!

Of meld je eenvoudig aan met je Social Media account.

Als je op aanmelden klikt ga je akkoord met onze algemene voorwaarden